| Привреда || Комуналне делатности || Урбанизам || Пољопривреда || Заштита животне средине || Туризам || Образовање || Култура || Социјална заштита || Здравство || Спорт || Омладина || Информисање || Ванредне ситуације || Верске заједнице || Цивилне организације || Заједница || Месне заједнице |

   2024.06.21.
Грожђе виси у огромним гроздовима

Винари на северу Бачке углавном очекују добар род грожђа, али то ипак варира од места до места.
Винова лоза појединих произвођача се веома лепо развија, са много рода, заправо, очекивани род никада није био тако добар као сада. Код других је међутим рани мраз учинио своје, ...

   2024.06.20.
Жетва пшенице је у пуном јеку

Принос се показао као врло прихватљив, пољопривредници наиме говоре о роду од 3-3,5 тоне по јутру. Поред тога је и садржај влаге у зрнима такође одговарајући. Пољопривредници се надају да ће у наредном периоду порасти откупна цена по килограму.
Жетва пшенице је, као и у случају ...

   2024.06.11.
Све више пољопривредника одлучује се за другу сетву

Један од разлога је што су успели да благовремено обаве жетву, а влажност земљишта је још увек одговарајућа. У оваквим ситуацијама, пољопривредници најчешће саде кукуруз, који касније или продају или користе као сточну храну.
У атару Орома обилно је падала киша. Падавине ...

   2024.06.10.
Рекордан број машина и посетилаца на Фестивалу трактора у Трешњевцу

Поред такмичарских дисциплина, за све учеснике су организовани дечији програми, продајни вашар и забавни програми.
Већ на самом почетку дефилеа било је јасно да ће ове године у истом учествовати рекордан број трактора. Више од 180 машина је у јутарњим часовима продефиловало ...

   2024.06.10.
Унапређење програма за учење српског језика као нематерњег

У Кањижи је у петак преподне одржано саветовање о унапређењу наставе на српском језику као нематерњем. Последњих година се примењује нова метода предавања српског језика у основним и средњим школама.
Суштина ове методе је да се води рачуна о томе из каквог окружења и језичких ...

 
Претрага
 

   2023.02.17.
Шомлои галушка, код Старе Кањиже, па малко наниже, где Тиса успори...

Пре одласка у Мартонош, остало је још да обиђемо две локације које су увек на нашој мапи истраживања војвођанских села, варошица и градова - железничку станицу и гробље. У Кањижи, ова два места су једно до другог.
Зграда Железничке станице, грађена у време Аустроугарске, данас је у руинираном стању као и већина станица у Војводини са изузетком оних на прузи Нови Сад - Београд као и станица у Кикинди и Вршцу, које се, неким чудом, одлично одржавају.
У боктерници, кући поред станице у којој је некада становао скретничар возова од 1995. живи брачни пар. Година у којој су се доселили у ову кућу недвосмислено открива и крај из којег су стигли. Старац и старица дошли у током „Олује”, деца су отишла у градове а они су остали да живе поред пруге којом више не пролазе возови. Питам их да ли су гледали филм „Олуја”, старица одмахује руком: „Не пада ми на памет! Не желим да ме било шта подсети на тај ужас!”
Прешли смо пругу обраслу у коров, из које је на једном месту чак израсло и - дрво. Са друге стране је гробље. Више десетина дрвених крстова са лименим „покровом” носи плочите на којима су имена и године рођења и смрти. Друга бројка је најчешће 1914, 1915...и јасно је да је реч о Кањижанима погинулим у Великом рату. Недалеко је и споменик посвећен мештанима Кањиже који су убијени у јесен 1944. Најчешће је реч о Мађарима који су пали у приликом одмазде ослободилаца. Било је ту, наравно и ратних злочинаца али и потпуно невиних људи. Како није било „списка имена” као у Новом Саду, подизање споменика није подигло прашину као што је то случај у главном граду Војводине.
Једно од најстаријих сакралних места у Кањижи се налази на рубу града. Реч је о Калварији саграђеној на је старој хумки која је један од најбоље сачуваних праисторијских кургана на тлу Србије. Овде имамо пример да је римокатоличка црква, вероватно сасвим несвесно, присвојила и сачувала верски објекат паганског порекла…
Још је у 17. веку гроф Луиђи Фердинандо Марсиљи записао да је обиласком равних предела Војводине видео велик број кургана ( направљена узвишења веће површине). Након Карловачког мира гроф Марсиљи био је на задатку војног комесара на линији демаркационе границе Хабзбуршке монархије. Марсиљи је мапирао комплетну Хабзбуршко-Отоманску границу, на дужини од 850 км кроз подручје Краљевине Угарске (територије данашње Србије, Хрватске и Румуније). Током двадесет година које је провео на подручју тадашње Угарске сакупио је мноштво научних података, препарата, старина, извршио многа мерења и осматрања за рад који је планирао да објави о Подунављу. Међу њима се налазе и подаци о бројним курганима.
Ове људском руком подигнуте хумке такође се називају и могиле.
Традиција подизања гробних хумки древних народа, на нашем простору била је одлика Скита, Келта, Сармата, Кумана а делом и Хуна и Авара. Подизане су у распону између каснијег Неолита и Бронзаног доба, све до антике па и до Средњег века (од 3 века п.н.е. од 13. века н.е).
У Кањижи је ово сакрално место значајно и због тога, јер је природна вегетација на њему спречила утицај ерозије па се сматра да је тек незнатно изгубио од свог оригиналног облика. Скоро савршеног је кружног облика, и прилично велик, релативна висина му је близу 5 м, а ширина преко 50 м. На брду се налази три крста од камена пешчара а до њих води путељак оивичен „постајама“ од цигли, са дрвеним крстом на врху, и симболизују места и догађаје на Крижном путу Исуса Христа према Голготи где је разапет.
Обилазећи места по Војводини увек се распитам и за то колико је у граду било Јевреја и да ли је постојала синагога. На жалост, у већини места Јевреја више уопште нема или их има јако мало а синагоге су срушене (у Бачкој највећи број њих након Другог светског рата, након што су се 1948. преживели Јевреји иселили у Израел. Једино сведочанство о њиховом постојању су Јеврејска гробља а у многим местима и она су уништена или потпуно зарасла у коров.
Јевреји су се населили у Старој Кањижи у другој половини 18. века, а први пут су евидентирани у попису од 1779. Јевреја је у месту било највише - 1900. - њих чак 375. На крају вароши је већ крајем 1780. постојао молитвени дом. 1861. на углу Болманске улице под бројем 1 и Улице Доже Ђерђа, саграђена је лепа синагога. Храм у класицистичком стилу је био широк око 12 метара дуг 25 метара а висок преко 8 метара. На фасадном зиду, изнад главног улаза, на узвисењу, биле су постављене три кугле од бакарног лима са завршетком у виду шиљка. Зидови фасаде су били смеђи а унутрашњост синагоге била је обојена светлоплавом бојом, као и таваница, на којој су насликане златне звезде. Преко пута синагоге се налазио канторов стан, а поред те зграде била је Јеврејска основна школа, зидана 1867. У њој су до 1941. радила два учитеља. 1867. купљена је кућа на углу Болманске и Драпшинове и у њој је отворено забавиште. Прва васпитачица је била супруга Гершона Кона, рођена Роза Фридлендер. Та грађевина постоји и данас.
Више информација:

 




Шомлои галушка, код Старе Кањиже, па малко наниже, где Тиса успори...