EUROPEAN YEAR OF CITIZENS - Studijsko putovanje i workshop
NAZIV PROGRAMA: Europe for Citizens/EACEA
Ime projekta: EU - Teaching and Learning from Each Other, Kanjiza
Na manifestaciji je učestvovalo ukupno 29 učesnika iz sledećih gradova:
1. Samouprava opštine Ferencvaroš - Mađarska: 4
2. Grad Kralovski Chlmec - Slovačka: 4
3. Samouprava grada Kiškunhalaša - Mađarska: 6
4. Samouprava opštine Kanjiža - Srbija: 6
5. Grad Sfantu Gheorghe - Rumunija: 9
6. Samouprava grada Tata - Mađarska: -
Mesto i datum оdržavanja: Sfantu Gheorghe (Rumunija), 24 - 26. april 2014.
Kratak opis:
P O D S E T N I K – MEETING REPORT
Mesto: Šepšisentđerđ, Sekelj Miko Kolegija, čitaonica
Datum: 24-26. april 2014.
Učesnici: Prema priloženoj listi prisustva.
Predmet: EUROPEAN YEAR OF CITIZENS workshop
Naziv 3. radionice: Stručno usavršavanje nastavnika
Učesnici radionice: Delegacije iz Šepšisentđerđa, Kiraljhelmeca, Kiškunhalaša i Kanjiže.
Predavač: Erika Botoš, vođa Pedagoškog Kuća „Čutak Vilmoš” iz Šepšisentđerđa.
U njenom izveštaju smo čuli o pravnih mogućnostima obuku nastavnika, koji finansira država. Cilj obuke je profesionalni razvoj, sticanje titulu odličnih nastavnika, koji se mogu dobiti posle 15 godina nakon sticanje prvog stepena ispita, i čak razvoj karijere sa sticanjem različitih stepena ispita. Dobili smo uvid u institucionalnim oblicima obuke (Ministarstvo Prosvete, Okrugni Školski Inspektorat, Pedagoški Institut za Istraživanje, visokoškolske ustanove – training instituti, Okrugne Pedagoške Kuće,...) U nastavku čuli smo o oblicima obuke, koji se mogu smestiti u sledećim kategorijama:
• Naučni-metodološki i psiho-pedagoške aktivnosti na nivou obrazovnim institucijama.
• Naučna predavanja, simpozije, razmena iskustava, obrazovnih partnerstva.
• Pedagoške, disciplinske periodične informisanje
• Obuka i razvoj osnovnih veština, razvijanje nove veštine.
• Post univerzitetske obuke – bliže integracije, nova specijalizacija, prekvalifikacija, kontinuirana edukacija, PhD.
Pomenute su i značaj doživotnog učenja, formalno, neformalno i informalno učenje, gde je cilj potpuni razvoj pojedinca i održivni razvoj društava, razvijanje i produbljanje ključne kompetencije i specifične kompetencije.
Predavač: Tatjana Varju Potrebić, direktorka Regionalnog Centra za Stručno Usavršavanje u Kanjiži.
U njenom izveštaju je skrenula pažnju na pravni okvir za obuku nastavnika u Srbiji, na navedene prave i obaveze određene u Pravilniku, na motivacije nastavnika i značaj prioritetnih programa. U petogodišnjem ciklusu 120 bodova mora biti prikupljena iz programe i iz stručnih skupova. Obuka je na bazi kompetencije, koji pojedinac individualno planira u skladu sa planom obuke institucije. Pomenuto je i značaj obuke u okviru institucije, koje su planirane i implementirane na godišnjem nivou.
Nakon prezentacije smo čuli kratak izveštaj o obuci nastavnika u Slovačku. Oni nemaju obaveze skupljanje bodova, međutim, podrazumeva povećanje plate ako nastavnik stručno usavršava. Obuke su besplatne, ali malo ih koriste. Naglasak je stavljen na sertifikacionih ispita, ali za ovo je neophodno stručno usavršavanje.
Stručno usavršavanje nastavnika u Mađarskoj je organizovan skoro na isti način. Treba sakupljati 120 bodova. Ocene se mogu postići u ovom poslu: pripravnik, učitelj 1 i 2, master učitelj i profesor istraživač. Potrebno je uvesti portfolio, slično, nego u drugim zemljama. Danas, država će odlučiti na kojim kursevima može nastavnik da se učestvuje. Kursevi su besplatni. Ni pedagoške službe ne može da izbegne politiku, tako da će se sistem promeniti svake četiri godine.
Drugi dan radionice:
Predavač: Imre Kiš, jedan potpredsednika od nacionalnog Udruženja Nastavnika Mađara u Rumuniji, a takođe je direktor Školskog Centra Koš Karolja u Šepšisentđerđa.
Čuli smo o aktivnostima i ulogu Udruženje Prosvetnih Radnika. Profesionalna organizacija za zaštitu interesa koji bi trebalo da predstavlja mađarsko kvalitetno obrazovanje i vaspitanje. Apolitična organizacija. Ona zauzima izdavanje i distribuciju udžbenika na mađarkom jeziku. Ona promoviše rad metodološkog centara. 4 takva metodološki centra rade, koji podržavaju mađarskog obrazovanja i vaspitanja. Ona pruža profesionalni razvoj nastavnika u obliku mid-godišnjeg programa obuke i letnje akademije.
Dr. Zoltan Šarnjai, član Nacoionalnog Saveta Mađarske Nacionalne Manjine, potpredsednik Odbora za obrazovanje, izvestio o stanju obrazovanja na maternjem jeziku u Srbiji.
Nacionalni Savet Mađarske Nacionalne Manjine nudi niz programa za upis u škole na mađarskom nastavnom jeziku. Nudi i finansijski pomoć za učenike koji uče na mađarskom jeziku.
Pregled komentara u vezi sa radionicom:
1. Stručno usavršavanje nastavnika se organizuje u sličnom formatu i okvirima u sva četiri država.
2. Obuka nastavnika može da poboljša kvalitet obrazovanja.
3. U Srbiji broj programa obuke je veoma visok, ne postoji stvarno filtriranje sadržaja u procesu akreditacije.
4. U Slovačku nije obevezno stručno usavršavanje nastavnika, ali je usko povezana sa sertifikacionih ispitivanja.
5. Udruženja nastavnika imaju posebnu ulogu u stručno usavršavanje nastavnika.
6. Treba da postiču učenje na maternjem jeziku u svim oblastima.
Završetak radionice, učesnici su posetili Szekeli Narodni Muzej i Kuću „Míves“. Sutradan su otišli na St. Anna jezero – Balvanjoš – Kezdivašarhelj.